4 nyomós érv a délutáni szundikálás mellett

Elgondolkodtató tény: egyetlen más emlős sem törekszik arra, hogy az alvásmennyiségét egyhuzamban elégítse ki, csak az emberek. 

Kutatók szerint a szundikálás határozottan jót tesz a szervezetünknek.Nézzük sorban a napközbeni rövid alvás  pozitív hatásait!

  1. Helyreállítja az éberséget, növeli a teljesítményt, a mentális készenlétet, csökkenti a hibázás, zavarodottság esélyét.
  2. Ha azt követően szundítunk, hogy valami újat tanultunk, jobban rögzítjük a tanultakat.  Az alvás alatt az agyunk képes új idegi útvonalakat építeni, amelyek a memóriát javítják.
  3. Egyensúlyban tartja a hormonokat és a vércukorszintet, miközben csökkenti az ételek, különösen az édességek utáni sóvárgást.
  4. Csökkenti a stresszt, és egyes tanulmányok szerint a koszorúér-betegség miatti halálozás kockázatát  is.

A déli területeken teljesen természetes a szieszta, vagyis a napközbeni pihenőidőt. Ilyen szinte teljesen leáll az élet: bezárnak a boltok, hivatalok, kiürülnek az utcák, a tengerpartok. 

Arról a fajta álmosságról, amit a nap közepén, ebéd után érzünk, feltételezték, hogy az étkezés okozza, ami lelassítja az embert és letargikussá teszi. A kutatások kimutatták, hogy azok az emberek, akik nem esznek dél körül, vagy azok, akik csak keveset falatoznak, is kevesebb energiával rendelkeznek, visszaesik az aktivitásuk,

Általában délután 2 és 4 óra kötött mindenkinek visszaesik a teljesítménye - függetlenül attól, hogy ebédelt-e. Vagyis nem attól leszünk álmosak, mert elfogyasztottunk egy kiadós ebédet.  Tanulmányok igazolják, hogy a jelenség hátterében a belső óránk, a cirkadián áll.

A legjobb, ha 10-40 percet, vagy nagyjából másfél órát alszunk. Alvás során ugyanis az agytevékenység öt szakaszra bontható, és ezek nagyjából két óránként ismétlődnek. A rövidebb ideig tartó szunyókálás nem engedi a szervezetet mély álomba zuhanni, míg a hosszabb délutáni alvás során egy teljes ciklust alszunk végig. Ez azért lehet fontos, mert így az alvás pozitív hatásai érvényesülnek. Ha mély álomból riadunk fel, akkor csak még álmosabbnak érezzük magunkat, mint előtte, kótyagosak, zavartak - és ennek megfelelően, dekoncentráltabbak és ügyetlenebbek lehetünk.

Célszerű midig ugyanabban az időpontban szundítani. Ajánlott egy ébresztőt beállítani, hogy ne nyúljon túl hosszúra az alvás.

ÉRDEKES: A spanyol siesta szó nem feltétlenül csak a szó szoros értelmében vett délutáni alvást jelöli, hanem a délutáni pihenőidőt is, ennek eredete pedig a bencés kolostorok időbeosztásában keresendő, ahol a hora sexta (a hajnaltól számított ’hatodik óra’) a szerzetesek ebéd utáni, önreflexióval átitatott csendes pihenőjét jelentette.